neděle 25. března 2012

Velikonoční pečení I. - Jidáše s medem

Pohledem do kalendáře jsem zjistila, že je nejvyšší čas začít realizovat recepty, na které jsem v průběhu roku narazila a zařadila je do kategorie "upéct na Velikonoce". Jako první tu jsou Velikonoční Jidáše s medem.

Velikonoční jidáše


Asi je to divný, ale na Jidáše jsem do letoška nikdy nenarazila (nebo si to aspoň nepamatuju). U nás se Velikonoce nikdy moc neprožívaly a pekla se jen úplná klasika - beránek a mazanec. Na recept jsem narazila v kuchařce Poklady klasické české kuchyně od Romana Vaňka (odtud je i recept) a až pak hledala souvislosti, kdy a proč se vlastně pečou.


Tradičně se pečou se na Zelený čtvrtek a symbolizují provaz, na kterém se oběsil Jidáš. Jedná se o kynuté máslové těsto. Těsto není příliš sladké, ale po vyndání z trouby se pomazávají medem. A jíst je ještě vlažné s trochou másla a třeba i další dávkou medu, mňaaaam. :-)

A protože jsem je pekla opravdu poprvé, držela jsem se přesně receptu v kuchařce. Jen jsem rovnou pekla z dvojité dávky, aby vystačilo pro rodinu i na snídani do práce (no, uvidíme, jestli zbydou ;-)).
Recept je na jednu dávku.

Ingredience:
350 g hladké mouky
150 g polohrubé mouky
1/2 kostky (20 g) droždí
70 g másla
70 g cukru
6 g soli
1 žloutek
175 g mléka
1 vejce na pomazání před pečením
med na pomazání po vyndání z trouby

Postup:
Do mísy smícháme obě mouky a uděláme důlek. Do něj vlijeme 2/3 mléka a rozdrobíme droždí. Ze stran do něj po troškách vmícháváme mouku, dokud nevznikne těstíčko husté asi jako na lívance. Lehce posypeme hladkou moukou a necháme na teplém místě vzejít (cca 30 minut).

Přidáme všechny ostatní ingredience a vypracujeme nelepivé hladké těsto. Necháme ho odpočinout na teplém místě (zase cca 30 minut).

Těsto rozdělíme na kousky o váze cca 80 gramů. Každý rozválíme na váleček dlouhý cca 20 cm a zamotáme do spirály. Konec schováme pod těsto, aby se jidáš nerozmotal. Necháme kynout přibližně 45 minut (přikryté buď potravinářskou folií, nebo utěrkou.

Potřeme rozšlehaným vajíčkem a dáme péct do předehřáté trouby (160°C) na cca 15 minut. Po vyndání z trouby je ještě horké potřeme medem.

1 komentář:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...